LISYANET RODRIGUEZ

 

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about

    One of the unremitting delights of art is its ability to be simultaneously beautiful and troubling. I like to place my work within this contrast. I find this ambiguous sensation of pull and push absolutely fascinating!

      When I´m working I go through an extenuating process of editing. It is like walking in a hallucinating world ruled by its own logic, dimensions and time flow, quiet and boisterous at the same time. I gather forms that seem odd to me and I manipulate them by designing new looks. I create objects that seem tender, homely, but possibly menacing. Sometimes I cannot help turning them into something monstrous, abnormal, but weirdly beautiful to my eyes.

“body parts”. Creatures where there´s an abundance of deformities, mutations, hybrid bodies. Inside they´re probably withering, nonetheless, they´re always luxurious on the outside. The visual result is a merging of materials that cover-up     Old petrified clothes .come back to life as “new objects” of gothic beauty. As their function is sublimation, the dresses I frequently use difuminate the lines between the human-animal, subject-object. A collection of “artificial organisms” that show their stories as ever-changing metaphors

    The accumulation of scenarios and characters is a narrative that gets contaminated with familiar meanings.

      I enjoy the process of discovering and darkening truths; illustrating the most intimate moments takes me back to things buried far from my conscience. As a girl, I used to be very fragile. I suffered from multiple arm fractures and injuries practically my entire childhood. My grandmother took care of me, taught me everything she knew: sowing, stitching, knitting… I spent all of my time as a child making blankets, table-cloths, clothes. My fascination for it eventually led me to find a way to create by combining elements that shape my current understanding of beauty.

     However, my work must not be assumed as a personal anecdote. The observation of life and nature is a powerfull inspiration for me. What can be more astounding than existence itself?

    I feel this is a time of environmental degradation where toxic contamination, transgenic crops, genetic modifications and so on, are realities of life in an increasingly more threateningly human world. In that sense, I´m interested in emphasizing desires of broader conscience and responsibility regarding our own vulnerability. In a conflict, there´s an unvarying background of joy and pain behind every story. Nothing is ever as beautiful, never as bad.

 

 

 

 

 

 

© LISYANET RODRIGUEZ

  

      Una de las perpetuas delicias del arte es su habilidad para ser simultáneamente hermoso e inquietante. Me gusta ubicar mi trabajo dentro de esa dicotomía. Dicha sensación ambigua de empuje y atracción me parece absolutamente fascinante!

Cuando estoy trabajando paso por un arduo proceso de edición. Es como caminar en un mundo alucinante con su propia lógica interna, dimensiones y flujo de tiempo, simultáneamente tranquilo y tumultuoso. Recolecto formas que me parecen extrañas y las manipulo diseñando nuevos aspectos. Creo objetos que me parecen tiernos, acogedores; pero posiblemente amenazantes. No puedo evitar convertirlos en ocaciones en algo monstruoso, anormal, a la vez que extrañamente bello para mi.   

    Antiguas ropas petrificadas resucitan a la vida como “nuevos objetos” de belleza gótica. Encargados de sublimar, los vestidos que utilizo usualmente cubren “partes de cuerpos”. Criaturas en las que abundan malformaciones, mutaciones, cuerpos combinados. El interior posiblemente se marchita; no obstante, el exterior siempre será lujoso. El resultado visual es una fusión de materiales que difuminan las líneas entre lo humano–animal, sujeto–objeto. Una colección de “organismos artificiales” que muestran sus historias en la forma mutable de las metáforas. 

    La acumulación de escenarios y personajes es una narración muy contagiada de significados familiares. Disfruto el proceso de descubrir verdades y oscurecerlas,ilustrar momentos íntimos me devuelve a cosas enterradas lejos de mi conciencia.De niña solia ser muy frágil. Prácticamente durante toda mi más temprana infancia padecí de múltiples fracturas en los brazos. Mi abuela materna era la persona que cuidaba de mi, enseñandome todo lo que mejor sabia hacer: tejer, bordar, coser… Desde muy pequeña, pasaba todo el tiempo ya bien tejiendo sobrecamas, manteles, o elaborando ropas. La atracción por este tema con el tiempo me ha llevado a encontrar una manera de crear combinando elementos que dan forma a mi actual comprensión de la belleza.

      Sin embargo, mi trabajo no debe entenderse a modo de anécdota personal. La observación de la vida y la naturaleza por ejemplo, son una inspiración muy poderosa para mí. Que puede haber más impresionante que la existencia misma?

      Siento que existo en una época de degradación ecológica donde: la contaminación tóxica, los cultivos transgénicos, las modificaciones genéticas etc.; son realidades de la vida en un mundo amenazantemente humano.En ese sentido, me interesa enfatizar deseos de mayor conciencia y responsabilidad respecto a nuestra propia vulnerabilidad. En el conflicto, invariablemente existe un trasfondo de dolor y alegría detrás de cada historia, nunca es todo tan bello ni tan malo.